Nu blir Alkobojen ett IQ-projekt. IQ delar ut diplom till Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa, för att uppmärksamma att deras satsning på alkobojar runt om Sverige blivit IQ-projekt nummer 1259. Syftet med Alkobojen är att uppmärksamma människor kring riskerna med att bada berusad och att få personer som har druckit alkohol att tänka till en extra gång innan de badar.


Alkobojen, som lanserades veckan innan midsommar 2017, är en låda som fästs på Trygg-Hansas ordinarie livbojar vid tolv olika populära badplatser runt om i Sverige. Genom att blåsa i alkomätaren på lådan går det att kontrollera sin eventuella promillenivå. Sedan starten har det totalt genomförts 656 alkotester som bland annat visar att knappt fyra av tio som använd alkoholbojen varit alkoholpåverkade.

– Vi är verkligen glada att vår satsning på alkobojar runt om i Sverige nu blir ett IQ-projekt. Att öka förståelsen kring varför alkohol och bad inte hör ihop är en väldigt viktig fråga för oss på Trygg-Hansa och jag hoppas att vårt arbete med alkobojar leder till färre alkoholrelaterade olyckor på våra badplatser, säger Alexandra Gahnström, försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Ett IQ-projekt är ett bra exempel på en aktivitet som förebygger eller begränsar alkoholens skadeverkningar. Syftet med IQ-projekten är också att sprida dem vidare som goda exempel så att fler kan göra mer. Trygg-Hansas satsning på alkobojar blir IQ-projekt nummer 1259.

– Trygg-Hansa har på ett nytt och innovativt sätt lyft riskerna med att bada i samband med alkoholkonsumtion. För oss på IQ var det självklart att detta skulle bli ett IQ-projekt, säger Sara Dinwiddie, ansvarig för IQs nätverk.

Läs mer om IQ-projekt 1259 här: http://www.iq.se/sv/iq-natverk/iq-projekt?id=2726

För ytterligare information:

Sara Dinwiddie, ansvarig för IQs nätverk, 076-865 25 70 alt e-post: sara@iq.se

Alexandra Gahnström, försäkringsexpert på Trygg-Hansa, 070-168 35 72, e-post:alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

______________________________________________________________

*IQ är en organisation som verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQs verksamhet består av kommunikationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA – en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.